středa 18. ledna 2017

Instalace Domoticz na Raspberry Pi Zero

Koncem roku 2016 jsem narazil na domácí automatizace... Krátce tedy popíšu, jak jsem jednu takovou zprovoznil... Vybral jsem si myslím tu z nejpoužívanějších, systém Domoticz. Základem je tzv controller (nějaké srovnání tady), což je softwarové srdce systému, které může běžet na různém hardware.

Já si za HW vybral Raspberry Pi Zero, a to hlavně kvůli ceně $5 (poštovné stojí stejně jako jedno Pi Zero :). Pravda, je potřeba ještě Micro SDHC Class 10 karta, napájení, USB hub, Lan/Wifi adaptér, krabička...


1x Raspberry Pi Zero - Max 1 Pi Zero Per Customer! - Pi Zero only for £3.33 each
Subtotal : £3.33 GBP
VAT : £0.67 GBP
Shipping : £4.00 GBP
Total : £8.00 GBP

Instalace je a není jednoduchá - jak pro koho. V angličtině je podrobně popsaná zde

Postup:

  1. Na Micro SDHC Class 10 kartu (stačí 4GB) jsem pomocí Win32DiskImageru nahrál  linuxovou distribuci RASPBIAN JESSIE LITE.
  2. Protože SSH je defaultně vypnuté, vytvořil jsem na kartě prázdný soubor 'ssh', díky kterému se povolí...
  3. Takto vypadá mé Zero s přiletovaným USB HUBem s  Ethernet portem:
    Raspberry Pi Zero + USB HUB with LAN
    Chci vyzkoušet podobný HUB za 100,- z eBay.
  4. Vložil jsem do Zera připravenou SD kartu, připojil LAN kabel a napájení.
  5. Je možné připojit Zero přes HDMI k nějakému zobrazovadlu (je potřeba redukce na miniHDMI) a nastavovat přes USB klávesnici.
     Já jsem si po připojení Zera k síti zjistil z routeru jeho přidělenou IP adresu a připojil jsem se do něj z mého PC přes SSH pomocí programu
    PuTTy.
  6. Výchozí jméno / heslo jsou:  pi / raspberry
  7.  Rychlé nastavení:
    • sudo raspi-config (1.Expand FS + 2.Change Password)
    • sudo apt-get update
    • sudo apt-get upgrade 
    • sudo reboot
    • sudo curl -L install.domoticz.com | sudo bash 
  8. Potvrdil jsem průvodci pár předvoleb a Domoticz už frčí:

Co je dále vhodné udělat:
  • Domoticz / Setup / Setting: zadat Location a nastavit Website Protection
  • SSH: 
  • sudo raspi-config: 
    • 4 Localisation. / I2 Change Timezone: Europe/Prague
    • 4 Localisation. / I4 Change Wifi C. / CZ
    • 5 Interfacing / P6 Serial / No
    • 7 Advanced O. / A3 Memory Split / 16
  • Prodloužit život SD kartě: 1, 2

K čemu to vlastně bude? No možností je mnoho, já jsem jako první udělal Dummy zařízení a v něm Temp + Humidity + Baro senzor, na který posílám data z ESPEasy (NodeMCU + BME280).

Lákavé jsou hotové moduly Sonoff od ITEADu, doporučuji mrknout na Product List na této stránce.

1 komentář:

  1. Za mě je domácí automatizace super věc. O Raspberry jsem se dozvěděl už poměrně dávno od jedné firmy, co dělá robotická ramena. Zavedli jsme hovor na automatizaci práce a celkově na tohle odvětví a on mi řekl o tom, že existuje Raspbery. Dlouho jsem otálel, ale nakonec do toho šlápnul, a stal se z toho super koníček. ;-)

    OdpovědětVymazat